Our ESG commitments, labels and certifications

Since its inception, Willing has placed a particular focus on commitment.

Our ESG commitments are linked intrinsically to our purpose. As a local specialist in impact transformation, Willing has focused on socio-environmental issues since its inception.

Our One Willing 2026 corporate project spearheads this ambition. It outlines 350 concrete actions and sets out our strategic ambitions for 2026, committing all of us to an ambitious program to address current environmental, social and economic challenges.

We have structured our ESG commitments around 4 major challenges

Adoption of a responsible governance model

We factor ethics, transparency and integrity criteria into all decision-making as part of our commitment to serving our clients, team members and partners responsibly and reliably. We integrate CSR across all our governance bodies to guarantee the responsible and ethical management of our business.

Reduction of our environmental impact

By their very nature, our activities do not have a significant impact on the environment or climate, but finding ways to reduce this is part of our ethical and CSR objective. Internally, our sustainable trajectory is designed to reduce our impact to the lowest possible level. We also ask our suppliers to take steps to reduce their own impact, particularly in terms of greenhouse gas emissions and waste production. Indirectly, our approach allows our clients to also reduce their impact.

Leveraging of human capital

Our human capital is our most precious asset. By investing in our team members’ potential, we cultivate a work environment where everyone finds their place. Our staff contribute meaningfully to our trajectory, they are mobilized and committed to the values we share.

Building our local presence

We open offices locally because we believe it is our duty to commit to the regions where we do business. We build relationships of trust with local ecosystems to create a virtuous circle, contributing to regional growth.

In 2024, we championed the cause of sport as part of our annual national campaign, taking action to support local developments which helps us take action on a local level.

Professional Equality and Diversity Alliance labels

These government-certified labels recognize good recruitment and career development practices in favor of gender equality, prevention of discrimination and diversity in the workplace.

2024 professional equality index

0 /100

Our 2024 index calculated from 2023 data

Gender pay gap
0 /40
Difference in the distribution of individual raises
0 /40
% of team members receiving a raise on return from maternity leave
0 /15
Parity among the 10 highest earners
0 /10

Qualiopi certification

Qualiopi is the quality certification mark for training service providers.

ACTIVITY NUMBER: 76 31 1110 131

Quality certification has been awarded in the following category:
TRAINING ACTION

Our 2023 carbon footprint

equivalent to 2.27 tCO²e/team member.
In 2022, this amounted to 557t CO²e.
147 t CO²e

We are here to help

To support you at every stage of your project.

Transversalité de la RSE

  • Dans une démarche de sensibilisation de l’ensemble de nos collaborateurs aux enjeux RSE, notre Comité de Direction Willing a été formé et régulièrement mis à jour sur ces enjeux. Tous nos bureaux ont participé à la Fresque du climat et nous y déployons systématiquement nos campagnes de sensibilisation.
  • Les chantiers portés par notre projet d’entreprise sont rattachés aux questions centrales et les domaines d’action de l’ISO 26000.

Adopter une approche participative & consultative

  • Dans chacun de nos bureaux, un ambassadeur relaie notre projet d’entreprise. Son rôle est d’assurer le lien entre les orientations du Comex, du Codir, du CSE et les propositions des collaborateurs.
  • Dans chaque bureau, le visuel management permet de partager l’avancement de notre projet d’entreprise, de collecter les questions, suggestions et souhaits de contributions des équipes.

Éthique des affaires

  • Notre Charte Éthique définit nos codes de conduite avec nos partenaires autour de 7 principes immuables : la solidarité, l’intégrité, le respect des personnes, l’honnêteté, la rigueur, la loyauté et le respect du secret professionnel. Elle invite nos fournisseurs à agir de manière responsable en matière de protection de l’environnement.

Réduire nos émissions de gaz à effet de serre

  • Depuis 2022, nous faisons réaliser chaque année notre bilan carbone par un prestataire qualifié (selon le GHG Protocol).
  • Cette évaluation de nos émissions de gaz à effet de serre (GES) nous permet d’évaluer et corriger notre trajectoire de réduction sur les scopes 1, 2 et 3.

Gestion durable de nos achats et nos déchets

  • Dans une démarche d’amélioration continue, notre politique d’achats priorise, lorsque cela est possible, l’achat de matériels reconditionnés ou l’achat de produits réalisés par des fournisseurs engagés, comme des ESAT par exemple.
  • Nous avons mis en place dans chacun de nos bureaux le tri sélectif et le recyclage de nos déchets papier/carton, métal, plastique et verre.

Favoriser les mobilités douces

  • Nous prenons en charge à hauteur de 75% les abonnements aux transports en commun de nos collaborateurs.
  • Dans notre accord d’entreprise, nous privilégions systématiquement les déplacements professionnels en train afin de réduire l’empreinte carbone de nos voyages d’affaires.

Valoriser le numérique responsable

  • Ce site internet a été pensé et développé avec un objectif d’éco-conception en application de notre raison d’être et de nos engagements (lignes directrices WCAG).
  • Nous faisons don des équipements informatiques usagés aux enfants des salariés, à des associations ou à des écoles locales.

Favoriser la diversité et l’égalité des chances

  • Notre processus de recrutement équitable et inclusif permet de laisser la même chance à chacun, quel que soit votre niveau d’expérience, votre origine ou votre religion.
  • Nos chartes « Diversité » témoignent de notre tolérance zéro vis-à-vis de toutes formes de discrimination.
  • Afin de contribuer à l’insertion des jeunes dans le monde professionnel, nous recrutons de façon raisonnée chaque année des étudiants en contrat d’alternance et de stage.
  • En partenariat avec l’association « Nos Quartiers ont des Talents », nous accompagnons de jeunes professionnels vers l’emploi en favorisant la transmission des savoirs entre générations.
  • Jennifer BORDERIE, notre référente « lutte contre les discriminations et promotion de la diversité » est à l’écoute de nos collaborateurs et candidats sur ces sujets.
  • Avec le support de notre partenaire Malakoff Humanis, nous mettons à disposition de tous nos collaborateurs une cellule d’écoute gratuite pour les accompagner dans les situations complexes telles que le harcèlement, la discrimination, la maladie, les fragilités sociales, le handicap. (Numéro : 3996).

Promouvoir et accélérer la mixité

  • Notre Accord Entreprise (2023) intègre des jours d’absences exceptionnelles pour les collaboratrices en cas notamment d’IVG.
  • Nous proposons un accompagnement à la parentalité intégrant des entretiens tripartites de départs et de retours de congés maternité et paternité.
  • Notre Index Égalité Professionnelle, en constante amélioration, s’élève en 2024 à 93/100 et fait l’objet d’un plan d’actions spécifique.

Améliorer l’intégration des personnes en situation de handicap

  • Marie Cécile BATIGNE, notre référente handicap est chargée d’accompagner les salariés en situation de handicap et de sensibiliser nos équipes.
  • Notre Accord d’Entreprise (2023) prévoit des jours de congés spécifiques en cas de diagnostic d’un handicap ou d’une pathologie chez un enfant de collaborateur.
  • Nous avons établi une note interne destinée à informer des modalités concernant le congés proche aidant.
  • Nous accompagnons nos salariés dans la démarche et le protocole de reconnaissance RQTH.
  • Afin de proposer un environnement de travail inclusif et favoriser le maintien dans l’emploi des salariés en situation de handicap, nous aménageons leurs postes de travail en fonction de leurs besoins.

Valoriser le mécénat dans nos régions

  • Chaque année nous signons des conventions pour des activités de mécénat au profit de différentes organisations et associations. A titre d’exemple, en 2023, nous avons réalisé plus de 100 jours de mécénat.
  • Depuis 2023, nous sommes partenaires de Nos Quartiers ont des Talents (NQT), association qui favorise l’insertion professionnelle des jeunes diplômés sur nos territoires. Dans ce cadre, nous accompagnons par le mentorat de jeunes professionnels en leur transmettant nos connaissances et expériences.

Développer les partenariats avec les écoles

  • Nous nous investissons auprès des écoles et réseaux Alumni de nos collaborateurs en participant régulièrement à leurs évènements : forums entreprises, concours d’entrée, challenges, cas d’études, hackathons, …

Participer à des évènements caritatifs locaux

  • Tout au long de l’année, nous participons à des évènements caritatifs dans nos régions, souvent initiés par nos collaborateurs. Parmi eux, nous pouvons par exemple citer : les Marathons de Toulouse et de Paris (2022, 2023 et 2024), Sensibilisation et cagnotte au profit d’Octobre Rose (2023), « Clean my Calanques” (2024), course Octobre Rose (2024).

Across-the-board CSR

  • As part of our drive to raise awareness of CSR issues among all our team members, our Willing Management Committee has received training and is regularly updated on these issues. All our offices have joined the Climate Fresk initiative, where during the workshops, we roll out our awareness-raising campaigns.
  • Our corporate project supports initiatives addressing the core issues and fields of action covered by ISO 26000.

A participatory, consultative approach

  • We assign an ambassador to relay our corporate project in each of our offices. It is their role to align the policies of our Executive Committee, Management Committee and Works Council with our teams’ proposals.
  • We use visual management techniques to communicate the progress of our corporate project in each office, and to collect questions, suggestions and contribution requests from our teams.

Business ethics

  • We have an Ethics Charter with a code of conduct that governs all professional relations with our partners based on seven immutable principles: solidarity, integrity, respect for others, honesty, rigor, loyalty and respect for professional secrecy. This encourages our suppliers to also act responsibly and protect the environment.

Reducing our greenhouse gas emissions

  • Since 2022, our annual carbon footprint has been calculated by a qualified service provider (in accordance with the GHG Protocol).
  • We use this GHG assessment to evaluate and correct our scope 1, 2 and 3 reduction trajectory.

Sustainable purchasing and waste management

  • Our purchasing policy prioritizes purchases of reconditioned equipment or products made by environmentally engaged suppliers whenever possible, such as French non-profit organizations set up to help disabled people find work (like ESAT), in line with our continuous improvement approach.
  • We have set up selective sorting and recycling systems in each of our offices for paper/cardboard, metal, plastic and glass waste.

Promoting soft mobility

  • We pay 75% of our team members’ public transport fares.
  • We travel by train for business trips, as part of our Company Agreement, to reduce our carbon footprint.

Building on sustainable IT

  • Our website is eco-designed and developed, in line with our purpose and commitments (WCAG).
  • We give our used IT equipment to our team members’ children, associations or local schools.

Encouraging diversity and equal opportunity

  • We have a fair and inclusive recruitment process that gives everyone an equal chance, whatever their level of experience, origin or religion.
  • Our “Diversity” charters testify to our zero tolerance of all forms of discrimination.
  • We recruit students responsibly every year on work-study contracts and in internships, to help integrate young people into the world of work.
  • We have partnered with the Nos quartiers ont des talents association which accompanies disadvantaged young graduates, helping young professionals along the path to employment and facilitating the transmission of knowledge between generations.
  • We have assigned a representative in the fight against discrimination and promotion of diversity, Jennifer Borderie, whom our team members and candidates can contact in reference to such issues.
  • We have also set up a free helpline in collaboration with Malakoff Humanis to assist team members in difficult situations, for example due to harassment, discrimination, illness, social fragility or disability. (Phone: 3996.)

Promoting and accelerating gender equality

  • Our 2023 Company Agreement includes exceptional leave for female team members in the event of an abortion.
  • We offer parenting support including tripartite interviews on leaving for and returning from maternity and paternity leave.
  • Our professional equality index is the focus of a specific action plan. It stands at 93/100 for 2024 and is constantly improving.

Integrating people with disabilities

  • Marie-Cécile Batigne is our disability representative, in charge of supporting disabled team members and raising awareness among our teams.
  • Our 2023 Company Agreement provides for specific leave for any team member with a child who is diagnosed with a disability or pathology.
  • We have drafted an in-house memo providing information on leave options for caregivers.
  • We assist team members with the RQTH process and protocol to recognize their status as a disabled worker in France.
  • We adapt our workstations to the needs of our disabled team members to provide them with an inclusive working environment and encourage them to remain in employment.

Regional philanthropy

  • Every year, we sign sponsorship agreements with various organizations and associations. By way of example, in 2023, we were sponsors for over 100 days.
  • Since 2023, we have been a partner of Nos quartiers ont des talents (NQT), an association that promotes the professional integration of local young graduates, through which we mentor young professionals and pass on our knowledge and experience.

Partnerships with schools

  • We invest in our team members’ schools and alumni networks, and regularly take part in their events: company forums, entrance competitions, challenges, case studies, hackathons, etc.

Local charity events

  • We take part in charity events in our regions all year round, often initiated by our team members. Examples include the Toulouse and Paris marathons (2022, 2023 and 2024), awareness-raising and fundraising for Pink October (2023), Clean my Calanques (2024) and the Pink October race (2024).